Editions:

Nøkkelen til suksess i streaming-markedet er ikke overraskende: en god låt og litt hell

Tono skriver om artisten Dagny og låten “Backbeat”. Den har blitt en streamingsuksess og er hørt 26 millioner ganger. Artikkelen konkluderer med at hemmeligheten bak suksessen er en god låt og litt hell. Med andre ord ikke stort annerledes enn det en hit alltid har vært.

Tono representerer de som skriver og komponerer musikken vi spiller på radio, og de har opplevd overgangen fra fysiske plater til digital som litt mer dramatisk enn radiobransjen. Radiospilling er fortsatt en sunn pilar på regnearket til Tono, men de må naturligvis se på andre inntektsstrømmer også. Bokstavelig talt.

Når det norske popåret 2016 oppsummeres kommer man ikke utenom streamingsuksesser som Kygo, Matoma, Seeb, Astrid S, Alan Walker og ikke minst Dagny Norvoll Sandvik. Singelen ”Backbeat” har fått The Guardian til å kalle henne ”… ONE OF POP’S BRIGHTEST NEW HOPES”, mens VG rullet en 5-er og kalte EPen Ultraviolet ”SÅ SKINNENDE AT ØRENE TRENGER SOLBRILLER.” Oppfølgersingelen ”Fool’s Gold” har foreløpig rundet 8 millioner på Spotify.

Heldigvis handler det fortsatt om kvalitet, og den gode låta. Tono stiller i et intervju på sine hjemmesider spørsmål om hva man kan lære av hennes suksess.

Dagny svarer:

– Huff, dette blir kanskje litt teit å si, men det handler mye om å lage en bra låt først.

Interessant nok er det radio som likevel er neste og viktigste steg på veien:

– Den ble plukket opp av radio-DJ Zane Lowe på Beats 1, radiokanalen til Apple Music. Og når Spotify begynte å pushe den, så begynte den å leve sitt eget liv. Men det er jo mye god musikk som ikke har like mange streams naturligvis. Man kan ikke alltid sette likhetstegn mellom god musikk og populær musikk.

På engelsk snakker man om “serendipity” når man skal identifisere x-faktoren på radio. Serendipity forklares som prosessen med å oppdage noe nytt, nyttig og fint uten å lete etter det.

Derfor: suksessen til Dagny kan tilskrives en god låt, men fremfor alt at et menneske utsatte lyttere for det ukjente og på den måten skapte hiten. Det er derfor radio kan breake hits, samtidig som streaming bare kan spille dem. Vi mennesker er som kjent vanedyr, og “random” er ikke utgangspunktet for noen tur på Spotify.

Fint at Tono ser på streamingsuksess, og enda finere å se at radio har en stor finger med i spillet. Låta er selvsagt godt – det er første bud – og artisten er ydmyk nok til å se at en hitlåt nødvendigvis ikke er den beste låten som finnes der ute. Selv om Dagny ikke har noe å være redd for – vi liker “Backbeat” vi også.

Be the first to comment on "Nøkkelen til suksess i streaming-markedet er ikke overraskende: en god låt og litt hell"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*